Pranayama

Jedná se o dýchací techniky přivádějící do našeho těla novou životadárnou energii (pránu), která nám mnohdy chybí.

Všichni denně zažíváme náročné situace, mnohdy i stresující, náročné na psychiku. Nejlepším a rychlým způsobem jak zklidnit svou mysl a tělo je kontrola dechu. Naše mysl a dech jsou propojené a právě díky Pranayama technikám máme způsob, jak kontrolovat svoji psychiku a udržovat ji zdravou a svěží.

Tyto techniky se v józe soustřeďují na práci s životní energií pomocí práce s dechem. Důraz se klade především na zadržení dechu a způsob výdechu, což má obrovský vliv na naše zdraví.

Již po 2-3 minutách pociťujeme výrazné uvolnění těla, mysl se zklidňuje a se dostáváme do jakéhosi prostoru ničeho, kde čas přestává plynout.

Určitě to všichni znáte: pokud jste v klidu, rozjímáte, noříte se do hlubokých myšlenek, je váš dech klidný až téměř nepozorovaný. Pokud jste rozrušení, začnete dýchat rychle a nepravidelně. Budete se zadrhávat v řeči, nebude vám stačit dech.

To ukazuje, že životní energie vašeho těla (prána) je přímo spojena s myslí a naopak.

Tok energie ovládáme zpomalením uvolňování dechu, čímž stimulujeme krevní oběh těla, zlepšujeme okysličení krve a připravujeme svaly k tělesné zátěži.

Pranayama zlepšuje a podporuje kvalitu života dlouhodobě, protože mění nastavení našeho těla a mysli.

Udržuje mysl stabilní, bez výkyvů a tím naše tělo chrání před nemocemi a dodává mu životadárnou energii (pránu).

  • Reguluje naši náladu a umí zklidnit tělo i mysl.
  • Pomalé uvolňující dechy (výdechy) regulují krevní tlak.
  • Usměrňuje rychlost dýchání a tepovou frekvenci.
  • Hlubším a účinnějším dýcháním stimuluje krevní oběh a vylučuje toxiny z těla.
  • Zlepšuje trávení a zvyšuje imunitu.
  • Ulehčuje cestu do meditace, neboť navozuje klidný a uvolněný stav mysli a těla.

Existuje několik variant těchto dýchacích technik a záleží jen na vás, kterou si oblíbíte a které vyzkoušíte. Mně nejvíce vyhovuje technika dlouhého výdechu, kdy hmatatelně cítím úlevu v celém těle a po pár zopakováním vnímám nádherný příliv energie. Tělo se uvolní natolik, že (jak píšu výše) se opravdu dostávám mimo čas, v tu chvíli vnímám, jak jsem mimo prostor a čas neexistuje.

Jste jen tady a teď, a kolem vás PRÁZDNO. Je to nádherný pocit.

A nejlepší na tom je, že v tu chvíli, kdy víte, že čas neexistuje, si začínáte uvědomovat i ostatní věci. Začínáte vnímat svůj dech, své tělo, splýváte s ním, splýváte se vším, jste JEDNO. Tvoříte jednotu s tímto nádherným světem.

Jdeme na to?

  • 1
    Mně nejvíce vyhovuje "pozice blaženosti" v lehu na zádech, ruce volně podél těla, nohy necháme rozpadnout do stran. Lze provádět i v lotosovém sedu na zemi (jak komu vyhovuje). Toto cvičení zařazuji každé ráno do jógové půlhodinky, než odejdu do práce.
  • 2
    Zavřeme oči a provedeme táhlý nádech, kdy pozornost směřuje od nohou směrem k horní polovině těla. Dýcháme jakoby skrze celé tělo daným směrem, přičemž cílem je soustředit pozornost až do plic, kam vědomě přivádíme co nejvíce vzduchu. Během nádechu se v duchu soustředím na to, jak vzduch proniká plícemi až do plicních laloků a nakonec do plicních sklípků. Tedy nejhlouběji v plicích.
  • 3
    Jakmile dojdeme svou pozorností do plicních sklípků, chvilku tam vzduch ponecháme. Právě v tom je kouzlo prázdnoty, chvíli počkat, než začneme provádět výdech. Například nadechujeme na 1-2-3, počkáme 1-2-3-4 a poooomalu vydechujeme na 1-2-3-4-5-6. Při výdechu mně nejvíce vyhovuje soustředit pozornost na vzduch proudící zpět ke špičkám nohou (tedy v opačném směru), neboť s tím mám spojené rozproudění životní energie. Tedy výdech na 1-2-3-4-5-6 (nebo jinak) a přitom sledujeme proudění vzduchu z plic směrem přes břicho, podbřišek, stehna až zpátky do špiček nohou (případně ven z těla).
  • 4
    Snažte se počítání použít pouze zpočátku, nenechte se jím moc omezovat. Sami velmi rychle přijdete na interval, který vám bude vyhovovat. Důležité ovšem je, aby výdech byl delší než nádech nebo než zadržení dechu. V tom je celá podstata tohoto cvičení. Dlouhým výdechem se dostáváme do jakéhosi jiného, nádherného stavu.
  • 5
    Úpně nejlepší je po dlouhém výdechu na malinkou chvilku ještě nedýchat. V tu chvíli zažívám dojem NIČEHO, dojem bez času, kdy vím, že život tu může být donekonečna a mám pocit, že pokud bychom uměli setrvat v tomto stavu, tak ani nestárneme, protože na nás čas nemá vliv.

Takto opakujeme nádech - zadržení dechu - výdech několikrát po sobě. Věřte, že není nutné cvičit dlouho, stačí 2 - 3 minutky, a jste úplně jiný člověk. Ale pocity popsat nedokážu, to se musí zažít. Nečekejte záplavu energie jako po nějakém drinku (na to jsou další dýchací cvičení). V podstatě se cítíte asi jako po dobrém a kvalitním nočním spánku, kdy jste se dostatečně a do růžova vyspali a vy cítíte, že vás čeká nádherný, ničím nerušený den.

Zde se jedná o navození okysličení celého těla, vyplavení nečistot z mysli i z plic, kompletní očistu našeho vědomí.

Správným dýcháním probíhá zároveň masáž a vyladění vnitřních orgánů tím, jak se bránice pohybuje hluboko nahoru a dolů. Zklidní se naše myšlenky (počítání vás donutí nemyslet na nic jiného) a vyšší množství kyslíku pomáhá mozku k lepší koncentraci.

Je spousta technik a druhů Pranayama. Ukázala jsem vám jedno z těch, které vyhovuje mně. Cítím se po tomto dechu úžasně odpočatá a taková "zpomalená". :-) Čas neexistuje, nic neřeším, po cvičení mám pomalé pohyby a jsem v takovém milém duševním rozpoložení. Až vám cvičení přejde do krve, stačí si během dne na tento stav vzpomenout, a velmi rychle se dostanete do tohoto příjemného stavu, kdykoli potřebujete.