Očistné dýchání

Význam kvalitního vědomého dechu je obrovský

Mnoho lidí v dnešní uspěchané době dýchá pouze povrchně a ještě k tomu bez patřičného uvolnění. V těle jsme pak celí strnulí, energie přirozeně neplyne a naše oblast kolem pupíku (solar plexus) je v neustálé křeči, přičemž se dokážeme většinou uvolnit až doma. A to ještě v případě, že nás nerozčílí členové rodiny. :-)

Proč má kvalita dechu na nás tak velký vliv?

Dýchání je pevně propojeno s naší myslí, a jeden druhého vzájemně ovlivňuje.

Pokud změníme dech, postupně se začne měnit i naše mysl.

A obráceně.

 Jakmile opadne stres a dostaneme se na jiné myšlenky, začne se nám postupně uvolňovat i dosavadní tělesné napětí a náš dech se zpomaluje a prohlubuje.

Uvolněný dech dodává mysli pocit klidu a jistoty, tělo se zbavuje nepříjemných pocitů a noří se do harmonie. Uvolňují se energetické dráhy a naše vnitřní orgány mohou být opět zásobeny krví v patřičném množství.

Pokud jsme totiž v křeči z neustálého stresu, celá oblast břicha se na několik hodin stáhne (stačí si tento pocit ověřit v praxi) a břišní orgány nejsou zásobeny takovým množstvím živin, krve a energie, jak by potřebovaly. Doslova trpí stresem stejně jako svaly a mysl.

Vědomý dech je především očistný

  • Nádech i výdech by měl (pokud možno) probíhat se zavřenými ústy. Nosní sliznice přitom působí jako filtr před nečistotami a ohřívá vzduch.
  • Dýchání by mělo probíhat vědomě. Při dále zmiňovaných technikách bychom se měli plně soustředit na náš dech a směr jeho proudění.
  • Měli bychom vědět, co provádíme a za jakým účelem. To vše napomáhá mysli snáze vstřebat podstatu dané dýchací (nebo jakékoli jiné) techniky.
  • Mně vždy pomůže, když vím, proč to či ono cvičení provádím a na co konkrétně to má vliv. Mysl se pak zklidní a může pozorovat, co se v těle děje. Nevyrušuje pak otázkami, proč to děláš, stejně to bude na houby, atd. :-)

Z toho důvodu na mých stránkách často naleznete vysvětlení daného cviku, nádechu nebo jogínské pozice z jiného úhlu, než jste možná byli zvyklí. Tak trochu z hloubky.

Jde o to, abyste věděli, k čemu je daný cvik dobrý a co konkrétně v těle harmonizuje a s čím je daná oblast propojená. Pak uvidíte (a ucítíte) i následný vliv na další orgány a oblasti těla.