10 potravin z vaší zahrady, které vás nadopují vlákninou

O vláknině slyšíme kolem sebe neustále. Z různých zdrojů víme a čteme, že je prospěšná pro činnost střev a že bychom ji měli zařadit v co největší míře do našeho jídelníčku.

Proč je to důležité a co se při tom děje v našem těle? Odpověď naleznete zde>>

V čem je tedy vláknina obsažená?

Vláknina se vyskytuje v tělech rostlin a pro naše tělo působí jako potrava střevních baktérií.

Jestliže jíme vlákninu obsaženou v ovoci, plodech, salátech, kořenové zelenině nebo bylinkách, podporujeme tím práci příznivě působících střevních baktérií.

Ty potom v našich střevech produkují zdraví prospěšnou kyselinu mléčnou, která v našem těle urychluje látkovou výměnu (metabolismus) a dodává mu energii, která nám vydrží dlouhý čas.

Co když chci tělu dodat vlákninu pojídáním semínek a ořechů?

Je třeba si uvědomit, že ořechy, semínka, fazole, cizrna nebo obilniny obsahují kromě vlákniny ještě růst brzdící látky, které v přírodě slouží jako jedy určené k likvidaci případných škůdců (hmyz, plísně, baktérie).

Jde o to, že příroda to zařídila důmyslně a vytvořila ochranu těchto semen, aby nebyla „sežrána“, když jejich pravým úkolem je vyklíčit a vyrůst v novou rostlinu. Tyto látky brání  částečně v činnosti našich trávicích enzymů a naší mikroflóry.

Proto jsou pro mnohé živočichy semena obtížně stravitelná a v přírodě si můžeme všimnout, že přestože ptáci sezobou všechna možná semínka nebo pecky, často jimi projdou neporušená trávicím traktem a vyrostou na místech, kde je ptáci utrousí.

Co s tím, abychom mohli semínka a ořechy dobře strávit?

Z toho důvodu se doporučuje před konzumací semínka namočit, aby se tyto brzdící látky deaktivovaly. Tedy udělat to přesně tak, jak to dělá příroda – semínko nevyklíčí dřív (není aktivní), dokud nezaprší a půda není dostatečně vlhká, aby se mohlo probudit a vzejít. A přesně tohle bychom měli udělat i my, pokud chceme konzumovat vlákninu v semínkách nebo oříšcích.

Ale vraťme se k vláknině obsažené převážně v plodech naší zahrady. Těchto 10 rostlin a plodů vás nadopuje vlákninou. 🙂

Jablka

  • cenné látky obsahuje hlavně slupka, a sice vitamín C, A, draslík, vápník a hořčík (důležitý pro správnou funkci jater)
  • ceněná jsou hlavně díky pektinu (vláknina), má-li pektin účinkovat, měla by se jablka konzumovat syrová
  • obsahují rovněž vitamín E, který chrání srdce a tepny a napomáhá krásné pleti
  • pravidelná konzumace jablek snižuje tvorbu kyseliny močové, čímž dochází k prevenci revmatismu a dny

Červená řepa

  • má díky vitamínu A obrovské pozitivní účinky na naše játra a podporou jater nepřímo ovlivňuje i kvalitu našeho zraku
  • mladé lístky přidáváme do salátů nebo do smoothie

  • šťáva z červené řepy nám připomíná krev a příznivě ovlivňuje krevní oběh, brání kornatění tepen a zpevňuje stěnu vlásečnic, je považována za přírodní čistič krve, šťáva podněcuje správnou tvorbu žluči a díky vysokému obsahu vitamínu C a B je známá svými protinádorovými účinky. Užívání a mé zkušenosti jsem pro vás vypsala zde>>
  • vlákninu obsahuje jak bulva, tak i mladé lístečky vyrůstající na jaře
  • z červené řepy si můžeme udělat boršč, nebo také carpaccio s kozím sýrem či cottagem

Hrušky

  • jsou nabité vlákninou, a proto hrušky konzumujeme pokud možno v syrovém stavu, kdy obsahují zároveň nejvíce vitamínů (B, C)
  • dále obsahují kyselinu listovou, která se varem ničí a je ceněná hlavně pro růst a krvetvorbu
  • dále obsahují sodík, draslík, měď, vápník, zinek (pro zdravou pokožku, proti ekzémům a akné)

Švestky

  • jsou výborným pomocníkem při dně, protože odbourávají a vyplavují z těla kyselinu močovou
  • díky vitamínu E prospívají srdci, chrání před infarktem a snižují hladinu cholesterolu
  • švestky obsahují vysoké množství vlákniny, a proto se doporučují při problémech s trávením a při zácpě
  • máme-li problém se střevy, konzumujeme švestky v syrovém stavu
  • dále obsahují draslík, vápník (pro zdravé kosti) a hořčík (pro správnou funkci jater a žlučníku)

Brokolice

  • je to naprosto úžasně zdravá zelenina plná vlákniny, která umí ochránit naše tělo před rakovinotvornými látkami
  • chrání rovněž buňky srdečního svalu a předchází tím infarktu
  • díky vysokém obsahu železa dokáže opravit poškozené cévní buňky
  • díky vysokému obsahu hořčíku má velký význam při tvorbě hormonů a přenosu nervových vzruchů
  • je ceněná pro vysoký obsah vitamínu C (imunita), vit. E (pleť), vit. A (jaterní buňky), vitamíny řady B
  • dále obsahuje kyselinu listovou, draslík a vápník (pro zdravý růst kostí)
  • vyžaduje šetrnou kuchyňskou úpravu, vařením totiž ztrácí většinu svých zdraví prospěšných látek

Kedluben

  • má hodně vlákniny, která snižuje cholesterol a napomáhá průchodnosti a správné činnosti střev
  • obsahuje poměrně vysoké množství hořčíku, sodíku, vápníku, draslíku a železa (pro správnou krvetvorbu)
  • dále vitamíny řady B

Rukola

  • tato zelenina původem z Itálie je u nás již poměrně známá a dobře se pěstuje na zahrádce nebo jen tak v kontejneru na balkóně, každý den můžete uštipovat lístky, které se výborně hodí do salátů 🙂
  • rukola má hodně vlákniny, a proto napomáhá trávení a přidává se do jídel (pizza, zapečené těstoviny, apod.)
  • obsahuje velké množství cenných látek: hořčík, železo, vápník, zinek, draslík, …
  • z vitamínů jsou nejvíce zastoupeny vitamíny A, C, E a vitamíny řady B

Pórek

  • obsahuje poměrně vysoký podíl vlákniny, stejně tak i cibule
  • podporuje činnost střev a snižuje hladinu cholesterolu v krvi
  • jeho látky jsou účinné proti zánětům
  • má velké množství vitamínu C (imunita) a E (pleť, pokožka)
  • je zdrojem kyseliny listové, která podporuje tvorbu krvinek, hojení ran a správný vývoj
  • čistí střeva od baktérií a kvasinek
  • snižuje nadměrné zahušťování krve a tím příznivě působí na eliminaci křečových žil
  • poslouží i lidem trpícím na dnu a revmatismus

Pampeliškové listy

  • K pampelišce rozhodně nepřistupujte jako k plevelu, protože si to nezaslouží. Příroda ji vybavila mnoha léčivými látkami.
  • listy obsahují vysoký podíl vlákniny, což působí příznivě na trávicí trakt a má detoxikační účinky
  • látky obsažené v listech pomáhají při léčbě kloubů a ledvin
  • urychlují metabolismus, což má pozitivní vliv při hubnutí
  • díky vitamínu E a zinku nám čistí pleť a udržují pokožku zdravou
  • dále obsahují draslík (působí močopudně), křemík (zpevňuje vlasy a nehty), vápník a železo (čistí krev)

Máte strach z konzumace pampeliškových listů? Obáváte se, že vám nebudou chutnat?

Obavy nejsou na místě. Jemně pokrájené pampeliškové listy můžete použít do salátu. Já je nejraději mixuji spolu s další listovou zeleninou do smoothie. Vezmu pár mladých listů pampelišky, přidám buď trochu hlávkového salátu nebo nebo špenátové lístečky případně lístečky červené řepy (podle toho, co je zrovna po ruce), hodím do mixéru spolu s jedním banánem (nebo sezónním ovocem) a zaliju vodou nebo rostlinným mlékem. Návod na mléko najdete zde>>

Pro zvýraznění chuti můžeme přidat třeba agávový sirup nebo lžičku kokosového oleje, ale přislazovat není nutné, protože banán sám o sobě dodá smotohie krásnou nasládlou chuť a krémovitou konzistenci. V létě můžeme přidat i trochu jahod nebo banán nahradit jiným ovocem. Toto vše rozmixuji, pokud by to bylo příliš husté, dolijeme vodu, ale hustší konzistence je žádoucí.

Přiznám se, že když je možnost, přidávám do mixéru místo salátu jen samé divoké rostliny. 🙂 Mají spoustu cenných látek, rostou přímo v přírodě, tedy nejsou nijak vyhnojené nebo jinak urychlené a mají spoustu cenných látek k nezaplacení.

Mrkev

  • v mrkvi najdeme velké množství vlákniny, která čistí náš trávicí trakt a podporuje trávení a je schopná na sebe vázat těžké kovy a odvádět je z těla ven
  • má detoxikační účinky, zbavuje játra jedů a nadbytečných tuků
  • obsahuje vysoký podíl vitamínu A (oči), C, D a E (pleť) a vitamíny řady B
  • osvědčila se při zánětech kloubů a revmatismu a tím, že je nabitá antioxidanty, posiluje imunitní systém
  • obsahuje betakaroten, který chrání naši kůži před UV zářením
  • zdravá je rovněž šťáva z mrkve a červené řepy, jejíž pozitivní účinky na naše zdraví pocítíme již po krátké době. Jejich úžasné účinky se dozvíte zde>>

To bylo 10 úžasných zdrojů vlákniny, které máme ihned po ruce a které pro nás příroda připravila, abychom zůstali zdraví.

Mezi další účinné zdroje vlákniny patří cibule, čekanka, chřest, listy jitrocele, ananas a také slupky rajčete, okurky nebo cukety. Zdrojů je mnoho, v podstatě v různé míře celá rostlinná říše. Mimochodem věděli jste, že v mase nebo vejcích žádná vláknina není?

Až příště půjdete po zahradě, zkuste se podívat jinými očima na to, co vám tam roste. 🙂

"Mou vášní je zahrada. Umím vnímat její sílu a čerpat z ní energii. Už Carl G. Jung říkal, že pro psychiku člověka je nesmírně důležité vlastnit kousek půdy nebo pozemku. Ožije tím jeho duše a dávné cítění. Pokud i vaše duše volá po seberealizaci a návratu ke kořenům, jsem tu pro vás. Naučím vás rozumět vaší zahradě i rostlinám tak, že budete vy i vaše návštěvy neustále plní energie a pohody." Můj příběh si přečtěte zde >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.